We zijn er! - Reisverslag uit Matola, Mozambique van werkvakantiemozambique - WaarBenJij.nu We zijn er! - Reisverslag uit Matola, Mozambique van werkvakantiemozambique - WaarBenJij.nu

Door: Groep Mozambique

14 Juli 2011 | Mozambique, Matola

We zijn er!

Allereerst willen we ons even voorstellen. Wij gaan als groep jongeren naar Mozambique om hier vrijwilligerswerk te doen. Onze groep bestaat uit: Hester, Erica, Martine, Mirjam, Marijke, Karen, Lysanne, Willemien, Josien, Rachel, Lisanne, Stefen, Hans, Bart-Jan, Gerwin en Jan-Hendrik.

Op 12 juli was het zo ver! Iedereen vertrok met de trein of auto van zijn/haar huis om richting Schiphol te gaan. Om 10.25 uur was het de bedoeling dat we zouden opstijgen, maar wegens technische storingen liep dit uit tot 11.30 uur. Het vliegen is goed verlopen mede dankzij de goede entertainment aan boord. Het vliegtuig ging wonderbaarlijk gemiddeld 940 km/u. De afstand van Amsterdam naar Johannesburg is 9025 km. Na een vlucht van 10,5 uur kwamen we aan in Johannesburg waar we werden opgewacht door onze projectleider: Alberto Guambe. We hadden gehoopt dat het hotel waar we zouden overnachten dicht bij het vliegveld zou liggen. Dit viel helaas tegen en moesten zeker nog 2 uur rijden met een overvol busje. Na lang wachten bij het inchecken lagen we rond half 2 in bed.

De volgende ochtend werden we gewekt door een Afrikaanse mevrouw om ons te roepen voor het ontbijt. Het was een prima ontbijt waarmee we de dag door konden komen. Het zonnetje scheen al heerlijk, maar de Afrikanen liepen in warme kleding zoals een winterjas en muts op hun hoofd. Tijdens de busreis reden we door Zuid-Afrika naar Mozambique. Buiten was voornamelijk landschap te zien. Bij de douane waren we een lange tijd bezig voor onze visum. Eenmaal over de grens zagen we dat het in Mozambique armer is dan in Zuid-Afrika. Aan de kant van de weg stonden kleine tentjes waar mensen voorzaten om eten te verkopen. Nadat we nog een uur in Mozambique hebben gereden kwamen we rond 17.30 uur aan bij het huis van Alberto waar bij de komende 3 weken zullen verblijven. Het is een prima verblijf waar we de nodige voorzieningen hebben zoals een warme douche, een bed, een normale wc en een waterkoker. Na een goed georganiseerde BBQ besloten we om te gaan slapen.

Nadat iedereen lekker heeft kunnen uitslapen kwamen we erachter dat onze wereldstekkers niet passen in het stopcontact. Het kan dus zijn dat het even duurt voordat u/je weer wat van ons hoort.

Vriendelijke groetjes vanuit Mozambique!

• 14 Juli 2011 - 09:27

Sjanie Van Der Veer:

Ik vind het fijn om te lezen dat de reis goed is verlopen. Het was wel een lange reis begrijp ik zo.
    Ik wens jullie allemaal een hele werkvakantie toe, waarin jullie met je handen maar ook met je hart bezig mogen zijn. Jullie mogen echt iets betekenen voor de bevolking in Mozambique.
    Ik wens jullie allemaal (en in het bijzonder Mirjam) Gods zegen toe in deze weken.

• 14 Juli 2011 - 09:47

David, Neeltje,Lydia:

Heerlijk om te lezen dat jullie er zijn.
    Geniet van alles, wij genieten van regen! Ik hoop dat het stekker probleem gauw is opgelost, nu we dit weten kunnen we hier voor bidden. Ook voor jullie werk en zijn het zijn daar, Gods zegen.

• 14 Juli 2011 - 10:53

Martin En Evelien:

Fijn dat de reis goed is verlopen ondanks de lange dagen.
    Ga lekker genieten en ik hoop dat jullie een goed gevoel hebben over wat je moet doen. Het is goed om iets voor je medemens te kunnen betekenen. Een lieve groet van ons en speciaal voor Marijke een dikke knuffel

• 14 Juli 2011 - 12:06

Hilde:

Heeee Marijke en de rest!
    Gelukkig is je reis goed verlopen!
    Maak er een superleuke ervaring van en pas goed op jezelf!
    Geniet ervan en schrijf af en toe ook een stukje op deze site, zo blijf ik een beetje op de hoogte van wat je allemaal doet en meemaakt! :D
    Liefs Hilde

• 14 Juli 2011 - 12:49

Leo (pa Van Mirjam) :

wat fijn dat jullie veilig op de bestemming zijn. Veel succes en vooal een hele fijne en nuttige tijd.
    groetjes vanuit Klaaswaal

• 14 Juli 2011 - 15:34

Familie Smit:

Hoi allemaal,

Fijn dat jullie goed aangekomen zijn, na een lange reis. Begrijp dat jullie vandaag het project gaan bekijken. Veel (werk)plezier en dat jullie mooie en goede momenten met de bevolking daar beleven. Hopen snel weer wat van jullie te lezen. Groeten uit een waterovergoten Nieuwerbrug!

• 14 Juli 2011 - 20:49

Opa-oma Van Rachel:

We wensen jullie een toffe werkvakantie .Fijn dat we mee kunnen lezen wat jullie daar allemaal doen en de mensen een beetje liefde en geluk mee kunnen geven.lieve groeten aan jullie allen......Rachel,dikke kus

• 15 Juli 2011 - 08:09

Coralien:

Hoi Stefen :P, en de rest,

Nu eerst maar even bijkomen van de reis, had je nog geslapen in het vliegtuig? Anders ben je vast lekker taai ;)
    Werkse de komende tijd! :)

Coralien

• 15 Juli 2011 - 08:37

Gert En Henny:

Hoi Mirjam en reisgenoten.
    Eindelijk aangekomen en nu veel succes daar in het verre Afrika met jullie werk en geniet ervan. Wij zullen jullie zeker weer volgen op deze blog en hopenlijk zal er regelmatig ook nieuws te lezen zijn (zodra de juiste stekkers zijn gevonden ?). Het weer daar zal zeker beter zijn dan wat het hier in Nederland de afgelopen dagen is geweest en de komende dagen nog zal komen. Donderdag (14-7) heeft het hier permanent de hele dag en ongelooflijk veel geregend (net een Afrikaanse moeson).
    Groeten uit Braboland en hou ons op de hoogte.

• 15 Juli 2011 - 20:31

Rieneke:

Lieve Willemien en anderen,
    wat een mégalange reis hebben jullie zo gehad. Tof, dat jullie een blog bijhouden. Ik heb mij 'geabonneerd'. :-P Ik ben benieuwd naar jullie eerste ervaringen! Zal voor jullie bidden!

Wil, béter dat je een waterkoker hebt. :-) Big hug, ik vind je een kanjer!

• 15 Juli 2011 - 21:08

Nando:

He Willemien en Hester, Erica, Martine, Mirjam, Marijke, Karen, Lysanne, Josien, Rachel, Lisanne, Stefen, Hans, Bart-Jan, Gerwin en Jan-Hendrik.

Leuk om wat te lezen op jullie blog. Klonk als een prima reisje ;P Ik wens jullie allemaal een geweldige tijd toe een top groep goede sfeer en heel veel zegen.

Geniet er van. En Wil jij hebt volgens mij echt de leukste groep meegekregen van alle Livingstone reizen!! Enjoy!!

Nando

• 15 Juli 2011 - 21:09

Nando Alberts:

Oh ja.... ik ben heel benieuwd naar de eerste foto's.......

• 16 Juli 2011 - 19:14

Jan En Pleunie:

hallo mirjam en andere reisgenoten,
    fijn dat jullie goed aangekomen zijn na zo,n lange reis. wij wensen jullie een fijne werkvakantie en geniet ervan. wij blijven jullie zeker volgen. groetjes vanuit een regenachtig zuid-beijerland.

• 17 Juli 2011 - 10:46

Lotte, Beate:

Fijn dat jullie veilig zijn aangekomen op jullie bestemming.
    Wij wensen jullie een goede werkvakantie.

groetjes uit zonning Berlijn

• 17 Juli 2011 - 20:16

Rianne:

Hoi gasten!
    Leuk om het verhaal te lezen en de foto's te zien. Wat ziet dat er schattig uit JH en Hans, jullie allebei met zo'n mooi kindje op schoot! :-)
    geniet er nog van en ik hou jullie in de gaten ;-)
    liefs Rian

• 18 Juli 2011 - 06:56

Mips:

Hey boys and the rest! Looks good! I'm really looking forward to hear all your stories from there. I agree with Rianne that it looks nice to see you with all those beautifull kids. Have a good time, enjoy (i hope without much stomach problems ;)

• 19 Juli 2011 - 05:28

Leo Vd Veer:

wat een leuke foto's We zien dat jullie al aardig bezig zijn geweest. Zo te zien hebben jullie een enthousiaste groep hebben. Succes verder groetjes uit een bewolkt Klaaswaal

• 19 Juli 2011 - 16:20

Fam V Kranenburg:

hoi jongens, fijn dat we zo mee kunnen genieten. Ziet er prachtig uit. We zien uit naar de volgende aflevering! Veel liefs uit een (vandaag) zonnig friesland